Türkler de tarihleri boyunca psikolojik savaşa maruz kalmış ve zaman zaman da psikolojik savaş faaliyetlerine girişmişlerdir. “Çinliler Hun, Göktürk ve Moğol imparatorluklarını parçalarken iç kavgaları çok iyi kullanmışlar ve kendilerini korumuşlardır. Moğol orduları savaş alanına gelmeden önce çevrede kendilerinin çok büyük bir ordu olduğunu, karşı taraftan daha güçlü olduklarını, ortalığı yakıp yıkacaklarını propaganda ederler ve düşmanı psikolojik olarak çökertirlerdi. Osmanlılar ise gözdağı vermek yerine fethettikleri yerlerin halkına hoşgörü ile yaklaşarak, onları rahat ettirecekleri propagandası yaparlardı.”[1]
Tarihi 732 yılına kadar uzanan ve Yollug Tigin tarafından Türklerin ilk alfabesi sayılan Göktürk Alfabesi ile yazılmış olan Kül Tigin Kitabesi, Türkleri Çinlilere karşı uyarırken, bizlere de psikolojik savaşın tarihi derinliğini gösteriyor. Sekizinci yüzyılda yazılan kitabede şunlar yazıyor: “Çin milletinin sözü tatlı, ipek kumaşı yumuşak imiş. Tatlı sözle, yumuşak ipek kumaşla aldatıp uzak milleti öylece yaklaştırırmış. Yaklaştırıp, konduktan sonra, kötü şeyleri o zaman düşünürmüş. İyi bilgili insanı, iyi cesur insanı yürütmezmiş. Bir insan yanılsa, kabilesi, milleti, akrabasına kadar barındırmazmış. Tatlı sözüne, yumuşak ipek kumaşına aldanıp çok çok, Türk milleti, öldün!”[2]
Yakın tarihte, özellikle Kurtuluş Savaşı, I. Dünya Savaşı sürecinde ve Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra Türklere karşı ve Türkler tarafından yürütülen psikolojik savaş uygulamaları mevcuttur. Özellikle Kurtuluş Savaşı sırasında İngiliz uçaklarından Türk askerlerinin üzerine atılan bildiriler oldukça dikkat çekicidir. Bu yöntem yıllar sonra Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından terör örgütü PKK militanlarına karşı da kullanılmıştır. II. Dünya Savaşı sırasında da Türkiye tarafından ciddi bir psikolojik savaş yürütülmüştür. Benimsenen “aktif tarafsızlık” politikasının sürdürülebilmesi için savaşın taraflarına yönelik ciddi bir psikolojik savaş verilerek bu süreçten başarı ile çıkılabilmiştir. II. Dünya Savaşı’nda Türkiye’nin savaş dışı kalma başarısında, şüphesiz, psikolojik savaşın da önemli bir payı olmuştur.
[1] Prof. Dr. Nevzat Tarhan, Psikolojik Savaş, Gri Propaganda, Timaş Yayınları, İstanbul, 2003, Sayfa 18-19
[2] Orhun Abideleri Çeviri Örnekleri, http://www.bilgicik.com/yazi/orhun-abideleri-ceviri-ornekleri-kul-tigin-abidesi